De Perfecte Groene Smoothie

Groene groenten, zoals spinazie, boerenkool, peterselie, rucola en broccoli, bevatten de meeste vitaminen en mineralen van alle groenten. Ze hebben een reinigend effect (wat bijdraagt aan afvoeren van afvalstoffen en dus gewichtsverlies) en zijn daarnaast rijk aan vezels en laag in vet en koolhydraten. Niet iedereen houdt ervan om elke dag een grote bak groene groenten weg te werken, vandaar dat het drinken van groene smoothies een ideale manier is om deze geweldige groenten toch binnen te krijgen. Bij het horen van groene smoothie zal het water je waarschijnlijk niet direct in de mond lopen. Je kunt smoothies echter erg lekker maken en als je je bedenkt hoeveel vitaminen je binnenkrijgt, ga je ze bijna als vanzelf lekker vinden. Als je dagelijks een groene smoothie drinkt verminder je de kans op (chronische) ziekten, verbetert je huid en krijg je meer energie. Ik drink zelf bijna elke ochtend een groene smoothie en ik hou ervan!

Maar wat is nou een lekkere groene smoothie? Ik kan uiteraard een aantal recepten geven die ik persoonlijk lekker vind, maar dit betekent niet dat een ander die ook lekker vindt. Zo zijn er genoeg die verse munt erg lekker vinden, terwijl ik dan juist het idee heb dat ik tandpasta drink. Al met al zal ik je proberen uit te leggen hoe ik een ‘basic’ groene smoothie maak. Het is eigenlijk simpelweg een kwestie van onderstaand stappenplan volgen.

STAP 1:
Kies je groene groenten en doe hiervan ongeveer 2-3 handjes in de blender. Als je nog nooit een groene smoothie hebt gedronken, adviseer ik om te beginnen met (jonge) spinazie, omdat deze het mildst van smaak is. Uiteindelijk kun je kiezen voor een andere groene groenten, zoals boerenkool, rucola, peterselie, koriander, munt, basilicum, etc.

STAP 2: 
Kies je basisfruit. Basisfruit is een stevige fruitsoort, zoals banaan, mango, avocado, kiwi, appel of peer. Banaan, mango en avocado geven een ‘romige’ textuur aan je smoothie. Eventueel kun je kiezen voor een stevige groentesoort, zoals rode biet of wortel. Dit geeft echter een minder zoete smaak aan je smoothie. Rode biet is ook ontzettend gezond, maar heeft een ietwat ‘aardse’ smaak, als beginner misschien niet direct de beste keus. Één stuk fruit is (ongeveer 100 gram) is voldoende.

STAP 3:
Voeg eventueel het sap van een citrusvrucht toe, zoals citroen-, limoen-, grapefruit- of sinaasappelsap, voor extra smaak en vitaminen. Ook kun je wat verse geraspte gember toevoegen, dit geeft een lekkere frisse smaak. Gember heeft daarnaast een reinigend effect en bevordert de spijsvertering.

STAP 3:
Voeg eventueel wat extra vitaminen toe door middel van superfoods. Bijvoorbeeld lijnzaad, gojibessen, chiazaad, hennepzaad, macapoeder, lucumapoeder, tarwegraspoeder of rauwe cacao. Één eetlepel per superfood is voldoende.

STAP 4:
Voeg water toe. Ik begin meestal met een half glas water en voeg vervolgens extra water toe, totdat de smoothie de gewenste dikte heeft.

Tip: dreigen je verse groene groenten ‘iets minder vers’ te worden (dan worden ze eerst lichter en vervolgens bruin van kleur), doe ze dan in de blender met alleen water en blend totdat het een groene sap wordt. Giet het mengsel vervolgens in een ijsblokjeshouder of -zakje en stop het in de diepvries. Als je de dagen en weken daarna een smoothie met groene groenten wil maken, kun je een aantal ijsblokjes de nacht ervoor ontdooien of bevroren in de blender doen.

Tip 2: in de ochtend geen tijd (of zin) om een groene smoothie te maken? Maak ‘m de avond ervoor, tijdens het koken bijvoorbeeld, en bewaar hem in de koelkast. Een groene smoothie is daarnaast veel lekkerder als ‘ie lekker koud is!

Tip 3: heb je (te) veel gemaakt? Doe de rest dan in een (weck)pot, bijvoorbeeld een Mason Jar (zie afbeelding bovenaan), en drink het de volgende ochtend.

Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt om je eigen groene smoothie te maken. Begin eens met twee keer per week een groene smoothie te drinken als ontbijt en kijk hoe je je voelt. Ik weet zeker dat je na een tijdje om bent!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>