Gezonde ‘guilty pleasure': Popcorn

Filmavondjes, we hebben ze allemaal wel eens. En daar hoort zonder twijfel een bak popcorn bij. De supermarkt heeft een vrij beperkt assortiment popcorn, het is vaak of heel zoet of heel zout. Oftewel: altijd ongezond ;-)! Jammer, want ‘onbewerkte’ popcorn is niet meer dan gepofte maïs en dus zeker niet ongezond. Het is zelfs een groentesoort en bevat verscheidene vitaminen en mineralen. Hierbij dus dé manier om gezonde popcorn te maken. Pofmaïs is overigens verkrijgbaar in de meeste grote supermarkten!

NODIG (2 personen):
- 40 gram pofmaïs
– kruiden en/of specerijen naar keuze
– hapjespan met deksel

HOE:
Doe de pofmaïs in de hapjespan, zet op het vuur en doe de deksel op de pan. Haal de deksel niet van de pan, het is de bedoeling dat het heel heet wordt binnenin, zodat de maïs gaat poffen. Schudt de pan regelmatig om, om te voorkomen dat de maïs aanbrandt (belangrijk!), hou daarbij dus ook de deksel op de pan. Blijf de pan schudden totdat alle maïskorrels gepoft zijn.
Maak de popcorn af met kruiden en/of specerijen naar keuze, bijvoorbeeld kaneel, paprikapoeder, Italiaanse kruiden, Provençaalse kruiden, ras el hanout, uienpoeder, knoflookpoeder, etc.

Tip: Meng eventueel vooraf de kruiden/specerijen met een theelepel gesmolten kokosolie en pof de maïs daarin, dit versterkt de smaak van de popcorn!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>