Glutenvrije superpannenkoekjes

image (6)Dit is mijn favoriete guilty healthy pleasure! Sinds ik glutenvrij eet wordt pannenkoeken eten een stuk lastiger. Ik kwam op internet banaan-ei pannenkoekjes tegen en heb deze dan ook meteen uitgeprobeerd. Persoonlijk hou ik niet van de combinatie banaan-ei, dus ik besloot een eigen variant te bedenken. Dat is aardig gelukt, ik eet deze not-so-guilty-anymore pannenkoekjes regelmatig.

NODIG:
- 2 eieren
– 100 gram (suiker-/zoetstofvrije!) appelmoes (evt. zelf vers maken)
– 1 el lijnzaad
– 1 el chiazaad
– kokosolie
– agavesiroop of (rauwe) honing
– toppings naar keuze: kaneel, blauwe bessen, moerbeibessen, gebakken appel, etc.
– optioneel: ruim eetlepel amandelmeel, havermeel, rijstmeel of kokosmeel (dit geeft extra stevigheid)

HOE:
Klop de eieren los en meng de appelmoes, lijnzaad en chiazaad (en evt. het meel) erdoor. Je kunt eventueel als je tijd hebt zelf appelmoes maken door een appel (of peer) te schillen, in stukjes te snijden, te koken in een pan met een bodempje water en vervolgens te prakken. Het is in ieder geval belangrijk dat wanneer je kant en klare koopt, deze géén toegevoegde suiker of zoetstoffen heeft.
Verhit wat kokosolie in de pan en giet het beslag erin. Maak geen standaard grote pannenkoek, maar bij voorkeur kleine pannenkoekjes (ongeveer 3 in een grote pan), anders vallen ze uit elkaar. Draai als de bovenkant voor de helft gaar is de pannenkoekjes om met een spatel en bak nog 1 minuut. Leg ze vervolgens op een bord. Bak door tot het beslag op is. Maak af met een of meerdere toppings naar keuze.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>