Huisgemaakte trailmix (studentenhaver)

Gemengde ongebrande ongezouten zijn mijn to-go snack bij uitstek. Ik heb ze altijd bij me. Het is een gezonde snack en ideaal voor als je een hele dag onderweg bent (en wilt voorkomen dat je in noodsituaties iets bij een tankstation of friettent o.i.d. moet halen). Omdat ik het zoveel eet, wilde ik wat variëren in de smaak. Aangezien ik aan de smaak van noten weinig kan veranderen, besloot ik zelf een trailmix te maken. Het is lekker, je kunt er eindeloos mee variëren en het geeft daarnaast een flinke vitamineboost.

Maar hoe stel je je eigen trailmix samen?
STAP 1:
Kies je noten, zaden en/of pitten. Hierbij kun je denken aan walnoten, amandelen, cashewnoten, pompoenpitten, hazelnoten, pecannoten, etc. Kies altijd (!) voor rauwe noten, ongebrand en ongezout dus. Gebrande noten worden meestal bereid met ongezonde oliën, die oxideren als ze verhit worden. Daarnaast wordt er vaak ontzettend veel zout toegevoegd. Als je niet zeker weet of ze ongebrand danwel ongezout zijn, check dan de ingrediëntenlijst (geen olie of zout toegevoegd?) of vraag het in de verkoper.
STAP 2:
Kies fruit naar keuze. Hierbij kun je denken aan ‘standaard’ gedroogd fruit, bijv. cranberries, gehakte dadels of gehakte vijgen, maar ook aan superfood fruit, zoals gojibessen, incabessen en moerbeibessen. Let er bij het standaard gedroogd fruit op dat er geen glucosestroop aan toegevoegd is.
STAP 3:
Mengen maar! Ik meng meestal kleine hoeveelheden, zodat ik elke keer een andere trailmix heb. Ik meng ongeveer twee handjes (gemengde) noten en 2 el fruit naar keuze.
Voilà, je healthy zelfgemaakte trailmix!
Tips: bij de Lidl verkopen ze ongebrande, ongezoute gemengde noten per zakken van 200 gram voor een prikkie!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>