Koolhydraatarme boerenkoolstamppot met linzenballetjes

Wie houdt er nou niet van boerenkoolstamppot op de koude winterdagen? Nou, ik wel! Alhoewel aardappelen zeker niet ongezond zijn, er zitten erg veel vitaminen in, en ik ze dus ook zeker af en toe eet, had ik vandaag zin in een ‘lowcarb’ boerenkoolstamppotje. Ik eet vaak overdag al voldoende koolhydraat’rijke’ producten, waardoor ik dit ‘s avonds niet meer nodig heb.
Maar hoe maak je die? Heel simpel, switch de aardappelen voor eenzelfde hoeveelheid bloemkool en c’est ça. Om de wintermaaltijd helemaal compleet te maken heb ik er vegetarische gehaktballetjes bij gedaan. Ik wilde ‘m eigenlijk met kippengehakt maken, maar die kon ik zo snel niet vinden tijdens het boodschappen doen (alleen ‘plofkip’ kippengehakt, bah!), dus besloot ik gehaktballetjes te maken o.b.v. linzen. Ik denk dat ik ze voortaan altijd met linzen maak, ik vond ze erg lekker!

NODIG (2 personen):
– 400 gram bloemkool (evt. uit de diepvries), in roosjes
– 300 gram gesneden boerenkool (evt. uit de diepvries)
– 2 uien, in dunne reepjes
– 1 tl kokosolie
Balletjes:
– 300 gram bruine linzen, gekookt
– 2 tl ketjap manis
– 2 tl mosterd
– 1 el speltmeel, havermeel of boekweitmeel
– verse peper/Himalayazout
– 1 tl kokosolie

HOE:
Doe de bloemkoolroosjes in een grote pan, zet nét onder water en leg de boerenkool erop. Breng aan de kook, draai het vuur klein en laat zachtjes koken. Check regelmatig of er nog water in de pan zit, om droogkoken te voorkomen. Meng alle ingrediënten voor de balletjes in een keukenmachine en breng op smaak met peper en Himalayazout. Draai (platte) balletjes van het linzenmengsel. Verhit 1 tl kokosolie in een koekenpan en bak de linzenballetjes zachtjes (ze branden snel aan) 5 minuten aan elke kant met een deksel op de pan.
Verhit tegelijkertijd met de balletjes in een andere pan ook 1 tl kokosolie en fruit de ui hierin. Voeg een klein beetje water toe als de uitjes dreigen droog te koken, dit verdampt vanzelf weer en je krijgt er lekkere zachte uienringetjes van.
Als de bloemkool en boerenkool gaar zijn, stamp ze dan met een stamper. Breng op smaak met peper en zout. Schep de boerenkool op een bord, leg de linzenballetjes ernaast en verdeel de uienringen erover.

Tip 1: om te checken of de boerenkool gaar is, haal je wat boerenkool uit de pan en leg je deze op een bordje. Als je de boerenkool gemakkelijk kan ‘doorsnijden’ met de zijkant van een vork, is ‘ie gaar. Niet-gare boerenkool is erg taai, niet lekker dus!

Tip 2: je kunt de linzen voor de balletjes ook vervangen door kippengehakt of biologische sojagehakt. Gebruik dan in plaats van 300 gram linzen, 200 gram kippen-
of sojagehakt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>