Mijn 5 snelle Groene Smoothies

CaptureIk heb een fulltime baan en ontbijt meestal op het werk. Hoe? Met een groene smoothie natuurlijk! Ook ik heb, zoals vele andere Nederlanders (en overigens ook niet-Nederlanders) met mij, weinig tijd in de ochtend. Dus hoe draai ik snel een gezonde, simpele groene smoothie in elkaar?

Allereerst tip nummer 1 (!): Hou het simpel! Ik zie vaak op blogs de meest geweldige combinaties voorbij komen, voor mij persoonlijk is dit te veel werk en verwarrend. Daarnaast wordt de smaak er ook niet altijd beter op. Ik beperk daarom mijn aantal superfoods tot een maximum van 2, gebruik altijd banaan of mango als basis, spinazie voor het groen en een ander stuk fruit voor de extra smaak. Mijn ‘ander stuk fruit’ bestaat meestal uit een vol handje diepvriesfruit, zoals blauwe bessen, aardbei, ananas, kersen of bosvruchten. Je kunt er eigenlijk qua smaak niet mis mee gaan.

Tip nummer 2: Maak je smoothie de avond van tevoren en schep de chiazaad of lijnzaad er lastminute doorheen. Chiazaad en lijnzaad nemen veel vocht op, vandaar dat je deze op het laatste moment moet toevoegen, om te voorkomen dat je smoothie een dikke pap wordt. Je proeft wel een beetje ‘stukjes’ in je smoothie, mocht je daar echt niet van houden, dan zul je toch echt vijf minuutjes eerder moeten opstaan in de ochtend ;-).

De derde tip is: spoel de blender na het maken van de smoothie uit, vul het vervolgens voor de helft met warm water en een drupje afwasmiddel. Zet de blender terug en laat nog 1 minuutje blenden. Spoel weer uit en zet ondersteboven op een theedoek of afdruiprek. Scheelt een hoop gepriegel bij de afwas ‘s avonds!

CaefptureTot slot, mijn vierde tip, althans, meerdere tips. Namelijk vijf snelle, heerlijke groene smoothie recepten:
1. Vol handje mango (diepvries), vol handje ananas (diepvries), flinke hand spinazie, 1 el chiazaad/lijnzaad, 1 el hennepzaad en water (totdat de juiste dikte is bereikt)
2. Halve banaan, vol handje aardbei (diepvries), flinke hand spinazie, 1 el chiazaad/lijnzaad en water
3. Vol handje mango (diepvries), vol handje bosbessen (diepvries), flinke hand spinazie, 1 el chiazaad, 1 el hennepzaad en water
4. Halve banaan, uitgeperst sinaasappel, uitgeperste citroen, flinke hand spinazie,  1 el chiazaad/lijnzaad, 1 el hennepzaad en water
5. Halve banaan, handje kersen (diepvries), flinke hand spinazie, 1 el chiazaad/lijnzaad, 1 el hennepzaad en water

CaptdureVoor een eitwitrijke smoothie, wat zorgt voor een langer verzadigd gevoel en spieropbouw, kun je de eetlepel hennepzaad vervangen voor één flinke eetlepel plantaardig eiwitpoeder. Met de nadruk op plantaardig (!), want de meest eiwitpoeders zitten vol met E-nummers en kunstmatige stoffen. Ik koop meestal rijst-eiwitpoeder of hennep-eiwitpoeder, welke verkrijgbaar zijn bij de Body&Fit Shop.

Voel je natuurlijk vrij om andere superfoods toe te voegen, zoals bijenpollen, macapoeder, tarwegras, chorellapoeder, etc. Let erop dat deze superfoods een zeer overheersende smaak hebben en de smaak van je smoothie dus vaak flink zullen beinvloeden.

Al met al geen smoesjes meer, het is geen moeite om zo’n gezond groen monster te maken iedere ochtend ;-).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>