Snel & gezond: Tomaten-basilicumpasta met spinazie à la geen-zuivel ‘boursin’

Spinazie boursinDeze week ben ik begonnen met mijn nieuwe fulltime job, wat betekent dat er veel op me afkomt en ik dus weinig tijd/puf/energie/etc. heb om ‘s avonds een uitgebreide, ‘haute cuisine’ maaltijd in elkaar te draaien. Dit is een gezonde variant op de klassieke pasta met spinazie Boursin. Ik eet niet vaak pasta, maar als ik het eet, eet ik altijd glutenvrije bruine rijst pasta. Niet alleen omdat ik gluten-sensitief ben, maar ook omdat deze pastavariant sowieso gezonder/beter is dan (volkoren)tarwe- en speltpasta. Bruine rijst pasta is te koop bij de biowinkel, zoals Ekoplaza. Oja: schrik niet van de ingrediëntenlijst het meeste heb je (als het goed is) standaard in huis. Ik wel tenminste ;-).

NODIG (2 personen):
- 100 gram bruine rijst pasta
– 100 ml pure tomatensaus (verkrijgbaar in plastic fles bij AH)
Saus:
– 300 gram spinazie (rauw of ingevroren)
– 150 gram champignons, in plakjes
– 2 teentjes knoflook, geperst
– 1 tl gedroogde Provençaalse kruiden
– 100 ml plantaardige melk (biologische sojamelk, amandelmelk, hazelnootmelk, rijstmelk, etc.)
– Himalayazout/peper
Topping:
– handje verse basilicum
– 2 el geroosterde zonnebloempitjes

HOE:
Kook de rijstpasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Verwarm de spinazie, champignons, melk, kruiden en knoflook, in een koekenpan en schep regelmatig om. Breng op smaak met zout&peper. Roer de tomatensaus door de gekookte pasta en verwarm op klein vuur. Schep de pasta en het spinaziemengsel in een diep bord en maak af met de basilicumblaadjes en de zonnebloempitjes. Geniet van je gezonde in-15-minuten-klaar maaltje!

Tip: rooster een grote hoeveelheid rauwe zonnebloempitten in één keer in een droge pan en bewaar in een hersluitbaar bakje. Zo heb je altijd geroosterde zonnebloempitjes bij de hand!

Tip 2: voeg cherrytomaatjes of zongedroogde tomaatjes toe voor extra smaak, erg lekker!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>