Zeewiersalade met avocado, paprika en sesamzaadjes

In Nederland is zeewier nog niet zo heel bekend. Jammer, want zeewier is een echte superfood! Het zit bomvol vitaminen en mineralen, o.a. A, B12, C, kalium (zo’n 30x meer dan een banaan), ijzer, jodium en kalk. Het verlaagt cholesterol en een te hoge bloeddruk en het heeft een sterk ontgiftend effect. Verder bevordert het gewichtsverlies. Reden genoeg dus om deze groene, slijmerige superfood toe te voegen aan je eetpatroon! Ik kocht mijn gedroogd zeewier trouwens bij de toko, maar het is ook verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels. De Albert Heijn heeft ook zeewier in het koelvak liggen, koop deze echter niet (!), hier zit nl. suiker en E-nummers in!

NODIG (1 persoon):
– 35 gram gedroogd
zeewier
– halve avocado, in stukjes
– halve paprika, in dunne reepjes
– 1 el sesamzaad, droog geroosterd
– klein handje verse koriander, gehakte
Dressing:
– 2 el sojasaus
– 1 el citroen of witte wijnazijn
– mespuntje gedroogde chilivlokken of chilipoeder
– 2 mespuntjes knoflookpoeder

HOE:
Spoel het zeewier af en zet 10 minuten onder water, zodat het kan uitzetten. Spoel af in een vergiet, knijp er voorzichtig wat water uit en leg op een snijplank. Snij of knip het zeewier in grove stukken. Leg het zeewier samen met de avocado en paprika op een bord. Meng alle ingrediënten  voor de dressing en meng deze door de zeewiersalade. Bestrooi tot slot met de geroosterde sesamzaadjes en de verse gehakte koriander.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>